Tavoitteena oli siis asentaa vakiovalojen (H4351- ja H4352 sealed beam) tilalle Hellan 90mm projektorilähivalot ja saman sarjan pitkät. Nämä Hellan valot ovat täysin erilaiset kuin vakiot, joten valojen kiinnitykset piti rakentaa kokonaan uusiksi. Malliksi otettiin CamaroZ28.com-foorumilta tämän linkin kuvat: http://www.camaroz28.com/forums/showpost.php?p=3907822&postcount=262. Alustavasti oli myös tarkoitus korvata nykyiset valojen johdotukset paksummilla ja ohjaus releillä, mutta nykyiset virtajohdot olivatkin melkoista kaapelia, joten päätettiin, että ne saavat sittenkin riittää.
eBaysta Zubehörshop24:stä tilatut seuraavat tuotteet olivat asennuslistalla:
- Hella 90mm Modulscheinwerfer / Fernscheinwerfer Halogen ohne Positionslicht - 1K0 008 191-011 (= pitkät ilman parkkia)
- Hella 90mm Modulscheinwerfer / Abblendscheinwerfer Halogen - 1BL008193-001 (=lyhyet)
- mounting frame, 9AH157659-007 (ei löydy eBay-kaupasta, hoidettiin sähköpostissa erikseen)
Laitoin kuvia hommasta Flickriin, siellä on samat kuin tässä selvityksessä ja pari lisääkin.
Ja ei kun laittamaan
Homma aloitettiin irroittamalla vakiolamput ja niiden kiinnitykset kokonaan.
Kuvassa näkyy vielä korkeudensäätöpalikat, mutta nekin revittiin irti. Seuraavaksi alettiin leikkaamaan muovia, että saadaan tilaa uusille lampuille. Itseasiassa yllätyimme siitä, että palkki, jossa valot ja puskuri ovat kiinni, olikin muovia. Hyvä vaan, helpotti hommaa!
Lampuille tehtiin asennuskehikot L-muotoisesta 40mm x 40mm 4 mm paksusta alumiiniprofiilista Asennuskehys kiinnitettiin parilla pultilla L-palikkaan, johon porattiin valmiiksi useampi kiinnitysreikä autoon kiinnittämistä varten. L-palikkaan piti myös keskelle sahata reikä, että puskurin kiinnitysruuvi mahtuu olemaan. Pitkien valojen kehikot olivat samanlaiset, paitsi puskurin kiinnitys on suurempi, joten niistä piti sahata enemmän materiaalia pois.
Kehikot ruuvattiin alhaalta itseporautuvilla peltiruuveilla muoviin. Toinen kiinnityspiste laitettiin yläreunaan ja sitä varten takana olevaan palkkiin porattiin reikä läpi. Tästä laitettiin läpi 6 mm kierretanko ja tangon ympärille alumiiniputki holkiksi.
Sitten ei muuta kuin vanhojen lamppujen johdot poikki, uudet H7-liitinkannat johtoihin, suojamuovia johtojen päälle ja lamput paikalleen.
Siis teoriassa näin.
Ei niin helppoa
Käytännössä tuli vastaan muutama komplikaatio:
- 90 mm umpiot eivät mahdu kunnolla säätöruuveineen ja asennuskehikkoineen pystysuunnassa konepellin ja puskurin väliin.
- Umpioiden asennus säätöruuvien kanssa kehyksiin osaa olla haastavaa.
- Puskurin muovia joutuu leikkaamaan umpioiden alta.
- Muovi ei kestä hakkaamista :)
Nämä 90 mm umpiot kannattaa asentaa niin alas ja taakse kuin mahdollista, koska konepelti tulee helposti vastaan yläsuunnassa. Puskurin kiinnityskohdan ruuvi häiritsee sijoittelua myös, sitä ei saane irti kuin alapuolelta. Jälkeenpäin keksin ideoita, miten umpiota ehkä saisi alemmas:
- Mahdollisesti umpion alareunaa kannattaisi upottaa puoli senttiä-sentin verran puskurin sisään? Säätöruuvit tosin estävät tämän.
- Asennuskehyksen alareunasta voisi leikata vähän pois ja kiinnityspalikan voisi tehdä ohuemmasta alumiinista tai paksusta pellistä.
- Lyhyiden valojen umpioiden säätöruuvit kannattaa yrittää laittaa siten, että 2 niistä on alakulmissa ja 1 sisemmässä yläkulmassa. Ulommassa yläkulmassa oleva ruuvi jää näkyviin konepellin alta. Tällöin ulomman yläkulman kiinnityskorvakkeen voisi sahata kokonaan pois umpiosta ja taas olisi enemmän tilaa.
- Säätöruuvi tulee umpion korvakkeeseen kiinni siten, että kuusiopää on eteenpäin ja pallopää on taakse.
- Ruuvia ja sen muovista pidikettä painetaan korvaketta päin esim. ruuvin pää pöytää vasten. Nyt korvakkeen takapuolelle tullutta muovista pidikettä käännetään vaikkapa papukaijapihdeillä varovasti mutta jämäkästi siten, että muovit eivät pääse enää hahloista läpi. Toiselta puolelta voi lopuksi ruuvimeisselillä kammeta pidikkeen muovilärpykkää kiinnityskorvakkeen hahloon. Muovi on sitten aika heikkoa, sen saa työkaluilla muussiksi...
- Kiinnitysruuvien pallopäihin napsautetaan muovitupit päälle.
- Kehys tulee umpion takapuolelle. Me teimme niin, että asennuskehykset olivat kiinnitettynä jo autoon ennen kuin umpiot laitettiin niihin.
- Umpio laitetaan kehyksen keskeltä läpi ja kiinnitysruuvien muovitupitetut päät sovitellaan paikalleen kehyksen reikiä vasten.
- Kaveri puristaa umpion reunan ja kehyksen papukaijapihtien leukojen väliin ja toinen kiertää kiinnitysruuvia sisäänpäin. Tarpeeksi varovasti voimaa käyttämällä ruuvin pää muovituppeineen loksahtaa kehyksen reikään omaan hahloonsa. Ei kannata yrittää lyödä tuppeja reikiin, koska muovi ei kestä.
Puskurin muovin kiinnitys ja varsinkin siinä oleva ruuvi tulevat joka umpion kohdalla tielle. Jos niiden poistaminen onnistuu, se kannattaa ehdottomasti tehdä. Ruuvin saa alapuolelta paremmin irti, mutta siihen käsiksi pääsy voi olla vaikeaa. Me teimme vähemmällä harkinnalla ja enemmällä voimalla, tuloksena on sitten korvattu 5 x 10 cm pala heikkoa muovia jämäkällä alumiinilevyllä yhden kiinnitysruuvin kohdalta.
Niin, se pystysuunnan ahtaus... Konepellin alapuoli ottaa siis kiinni umpioiden ja kiinnitysruuvien yläreunaan. No, sehän on kuitenkin vain peltiä ja kyllähän siihen laikka puree:
On muuten melko paksua peltiä tuo konepellin alapuoli. Onneksi se puoli senttiä riitti, mitä tuosta saatiin lisää tilaa.
Lopputulos
Pyöreät lamput sopivat autolle todella hyvin, ilme on jopa entistäkin ilkeämpi. Ja valoa tosiaan riittää, vaikka mennään ihan umpioiden mukana tulleilla H7 halogeeneilla! Ero on kliseisesti silminnähtävä vakiotuikkuihin verrattuna.
Todo-lista
Muutama loppusilaus puuttuu vielä:
- valojen lopullinen suuntaus
- maski, josta näkyisi läpi vain valot ja säätöruuvit
- säätöruuvien maalaus mustaksi
- reunimmaisten yläkulmien säätöruuvien päällystys kutistesukalla, ettei konepelti naarmuunnu
- kunnollista lahjontaa hommien varsinaisille tekijöille Jarille ja Antille ;)
No comments:
Post a Comment